Průmyslově využívaná technologie používaná ke sledování strojů a nástrojů a zkušenosti se zloději stály na počátku nápadu, který může zvýšit ochranu kol i dalšího majetku. Student z fakulty sociálních studií Arcvin Babajan uvedl spolu s kolegy před pár měsíci na trh speciální známku, která slouží k dohledání původního majitele kola a k odrazení zloděje. Obsahuje totiž QR kód, který skrývá status kola s možností kontaktovat vlastníka a nahlásit nalezení.
Kdo chce, může si známku Protect6 s trojjazyčným vyjádřením „Zkontroluj majitele“ pořídit za pár stokorun. „Základem je samozřejmě volně přístupná databáze, kde jsou unikátní kódy spárovány s konkrétními výrobky například prostřednictvím výrobního čísla rámu nebo všech komponentů kola a je tam dokumentace včetně fotografií. Samozřejmě nechybí údaje o majiteli, které mohou mít různý rozsah od telefonu až například po adresu. Vše slouží k prokázání vlastnictví,“ uvedl Babajan.
Jedním z důvodů proč začal se známkami podnikat je prevence a snaha snížit počty ukradených kol. Sám má nepříjemné zkušenosti s opakovanými krádežemi kola či motorky a právě proto zdůrazňuje, že databáze majitelů a kódů je bezplatně přístupná každému. Jen tak je totiž možné zkontrolovat, zda není například kolo v bazaru kradené.
„Známky s QR kódy jsou velmi jednoduchá a levná technologie, takže jejich pořízení není rozhodně drahé. Navíc většina lidí už má při ruce zařízení, které je umí přečíst, tedy mobilní telefon,“ popsal Babajan, proč se s kolegy rozhodli právě pro tuto formu ochrany. Doplnil, že QR kód je navíc univerzální a známky a databáze se tak dají využít po celé Evropě.
Společnost eviduje asi pět měsíců od představení svého konceptu přes 2600 unikátních známek, podařilo se jim domluvit i s několika prodejci i prvním výrobcem kol, kteří známky umisťují na kola ještě před prodejem. „I když se snažíme vyrábět a dál vyvíjet známky, které se dají těžko odstranit, samozřejmě to možné je. Když ale kód na kolo umístí ve výrobě a schovají ho pod lakem, je téměř neodstranitelný,“ podotkl Babajan.
Podle něj navíc budovaná databáze začíná už teď přinášet i další výhody. Lidé tam mohou mít například servisní knížku, díky dokumentaci se pak snadněji domluví třeba se servisem či výrobcem na potřebných náhradních dílech a podobně. I když se teď firma soustředí především na kola, známka se dá využít třeba i na lyže a další věci. „Obrátilo se na nás například jedno brněnské gymnázium, které si chce takto označit veškerý majetek,“ řekl Babajan, které ho teď rozvoj firmy plně zaměstnává a kvůli tomu trochu zanedbává studium.
„Snažím se práci se školou skloubit, ale nejde to vždycky na sto procent. Bezpečnostní a strategická studia a mezinárodní vztahy mě ale baví, mám je rád a rozhodně chci školu dokončit. V projektu Protect6 se nám ale naskytla velká příležitost, která nás může v budoucnu uživit a navíc mě to naplňuje a baví taky,“ dodal Babajan.
Společnost se navíc nedávno dostala také do intenzivního programu Jihomoravského inovačního centra pro firmy a startupy, které chtějí rychle růst a dostat se i do zahraničí, JIC Master. Centrum jim nabídne například konzultace experty.