Přejít na hlavní obsah

Láká vás podnikání při studiu? Předně si odpovězte na otázku: Proč?

Pro ty úplně začínající je ideální šancí si urovnat myšlenky třídenní Podnikatelský hackathon, který pořádá v říjnu JIC.

Vypracováváte zápisky z povinné literatury a za drobnou úplatu je poskytujete spolužákům? Vaříte pro všechny vaše spolubydlící večeře výměnou za slevu z nájemného? Koukáte po nejrůznějších brigádách, abyste vylepšili svůj studentský rozpočet? Možná jste podnikavý typ a jednou z cest, kterou se vydat, může být vlastní firma.

Prvním krokem k ní by mělo být následující mentální cvičení. Tím druhým může být návštěva Podnikatelského hacktonu v Jihomoravském inovačním centru.

Už při studiu na vysoké škole si podnikání vyzkoušeli mnozí. Bratři Klodnerové z fakulty sportovních studií rozjíždí po úspěchu svého Spotee druhý projekt, Tereza Dřímalová z ekonomicko-správní fakulty inovuje rodinný byznys s unikátním čističem vody, Natália Poláková a Kateřina Rešlová dokonce se svým nápadem na sociální podnikání uspěly na mezinárodní soutěži v Jakartě.

Láká-li vás podnikatelský svět, než se vydáte pro půjčku do banky, projděte si následující body.

1. Položte si tu nejdůležitější otázku: Proč
Začínající podnikatel by si měl nejprve položit otázku: „Proč chci podnikat?“ Podnikám proto, že toužím po svobodě, chci se stát uznávaným odborníkem, nebo proto, že mi to přijde zajímavější než práce u klasického zaměstnavatele?

Motivace k založení vlastního byznysu se u jednotlivců liší. Až přijde zkouškové, státnice nebo jiná stresová zátěž, myšlenky se snadno upírají k možnosti pověsit podnikání na hřebík. Je dobré si připomínat hlavní motivaci.

Další zásadní otázkou je: „Proč chci pracovat zrovna na tomto nápadu?“ Ať už máte nápadů několik nebo po nich teprve pátráte (inspiraci můžete hledat v zahraničí nebo na webech, jako je Product Hunt a Reddit), je důležité se pro jeden z nich rozhodnout. A vědět, proč zvítězil právě onen nápad.

2. Plánujte, ale buďte flexibilní
V další fázi je nutné si ujasnit, co jsou základní stavební kameny podnikání, tzv. svatá trojice – zákazník, problém a řešení. Každý produkt by měl být zaměřený na konkrétní cílovou skupinu a řešit její problém. Měl by zákazníkům poskytnout hodnotu, ať už ve formě ušetřených peněz, času či zjednodušení života. Na této přidané hodnotě pak staví vše týkající se byznysu.

Už na začátku se doporučuje vypracovat průzkum trhu a konkurence a sesbírat zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků. Výsledky následně ukážou, jestli je o produkt na trhu vůbec zájem. K plánování a úpravám byznys modelu dochází průběžně.

Výstupy ze zpětných vazeb a externí faktory totiž mohou model výrazně změnit, a proto by se k němu mělo přistupovat flexibilně. Na začátku slouží spíše jako mentální cvičení pro určení základních stavebních kamenů. Až v pozdějších fázích vytváření byznys modelu se řeší název, logo, web, investor, zakládání firmy a marketingový plán.

3. Získejte podporu
Podnikatelé potřebují know-how, finance a kontakty. Existuje řada knih zabývající se rozjezdem start-upů. Ke zpracování byznys modelu se hodí použít nástroje jako Business Model CanvasLean Startup.

V Brně je navíc pár zastávek od všech fakult Masarykovy univerzity k dispozici podpora od zkušených odborníků. Na konečné zastávce linky tramvaje číslo 12 sídlí Jihomoravské inovační centrum, které pomáhá podnikatelům ve všech fázích byznysu.

Pro ty úplně začínající je ideální šancí si urovnat myšlenky třídenní Podnikatelský hackathon, který se bude konat na JIC od 13.-15. října. Přihlašování je otevřené na této webové stránce.

Hlavní novinky