Přejít na hlavní obsah

Učitelé se můžou hlásit do kurzu zlepšování pedagogických kompetencí

Centrum rozvoje pedagogických kompetencí MU otevírá další běh ročního kurzu.

Pracovat na svých pedagogických schopnostech můžou znovu od února vyučující Masarykovy univerzity. Otvírá se totiž další běh ročního kurzu Centra rozvoje pedagogických kompetencí MU, které vyučujícím ukazuje cestu, jak předávat informace studentům zajímavějšími a efektivnějšími formami.

Centrum nabízí zájemcům roční program, do kterého se můžou hlásit stávající učitelé nebo doktorandi s pedagogickým úvazkem. Skládá se z jednoho intenzivního týdenního modulu, který se bude konat od 12. do 18. února, následné samostatné práce, kdy účastníci plní zadané úkoly a měli by si najít svého učitelského mentora, a druhého intenzivního modulu, který je naplánovaný na 10. až 14. září.

Jednou z vyučujících, která aktuálně prochází prvním modulem je Magda Frišaufová z Fakulty sociálních studií MU. Do kurzů se přihlásila podle svých slov proto, že to brala jako příležitost, jak zkvalitnit svoji výuku. Ačkoliv učí, žádné formální pedagogické vzdělání nemá.

„Na kurzu se mi líbí, že mám možnost setkat se s kolegy z ostatních fakult, je to osvěžující a inspirující. Většina informací je zajímavých a užitečných. Zajímavé jsou pro mě i metody, které nepoužiji. Osobně nemusím vymýšlet testy pro velké množství studentů, ale rozšiřují mi obzory v tom, že i výuka velkého množství studentů zaráz může být kvalitní a interaktivní,“ líčí Frišaufová, jež působí jako odborná asistentka na katedře sociální politiky a sociální práce.

Sama se snaží být pedagožkou, která dokáže podpořit a rozvíjet studenty, kteří mají zájem o obor nebo konkrétní problematiku. Ale také pedagožkou, která dokáže i ve studentech, kteří svoje zaměření třeba teprve hledají, podnítit zájem něco nového se naučit a kriticky myslet.

„Jako nejtěžší osobně vnímám umět ve výuce zohlednit různá východiska, zájmy a motivace, se kterými studenti na vysokou školu a třeba na náš obor přicházejí. Jsou z různých škol, mají různou míru praxe a někteří se teprve hledají. Právě proto je dobré mít výuku dobře vyváženou,“ podotýká Frišaufová.

Jak víc zapojit studenty do výuky

Spolu s ní se prvního běhu kurzu zúčastnilo 32 vyučujících z celé Masarykovy univerzity. Podle organizátorů kurzu se bude druhý běh od prvního trochu lišit, protože bude reagovat na zpětnou vazbu od prvních účastníků a také na složení nové skupiny.

„Účastníci mají s výukou opravdu různé zkušenosti. Někteří teprve začínají, další už mají pěknou řádku let ve výuce za sebou. Velká část z nich bojuje se zapojováním studentů do výuky. Říkají, že by to dělali rádi, ale zatím moc nevědí, jak na to. Dalším tématem, ve kterém by se vyučující rádi zlepšili, je přemýšlení nad cíli výuky a hledání těch nejlepších cest k jejich naplňování,“ popsala dosavadní zkušenosti Ingrid Čejková, která má v kurzu zastává pozici expertky na pedagogiku a didaktiku.

Na celkové hodnocení je podle ní brzy, první běh ještě neskončil. Průběžná zpětná vazba ale ukazuje spokojenost účastníků. „Osobně mě překvapilo to, s jakou vervou se někteří z nich do práce na proměně svojí vlastní výuky pustili,“ podotkla Čejková.

Ona a její kolegové prý však pedagogům nepřináší zaručené postupy, jak učit. „Snažíme se spíš motivovat vyučující k přemýšlení nad tím, jak oni samí učí a zda jim to tak vyhovuje. A jde nám také o to představit celou paletu možných přístupů k výuce, ze kterých si účastníci mohou vybrat a vyzkoušet ten, který se jim nejvíc líbí,“ vysvětlila pedagožka, co čeká nové účastníky kurzu, který je financovaný ze strategického projektu Muni 4.0 z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

Hlavní novinky