Pro ty, kteří se rádi učí na zkoušky společně a baví je si hrát, připravili studenti informačních studií a knihovnictví vzdělávací hru s názvem BlackBox.
Karetní hra chce zábavnou formou umožnit vysokoškolákům zorientování v oboru informačních studií a knihovnictví. „Rádi si hrajeme. Přesto, že žijeme v digitální době, jsou nám blízké i karetní či deskové hry, které si můžeme zahrát s přáteli. A u takových her se dá leccos naučit,“ vysvětluje studentka Soňa Príborská. Za rozhodnutím vytvořit karetní hru byla touha udělat nový a zajímavý studijní materiál.
Šestice magisterských studentů ji vymyslela v povinném předmětu. Dotáhnout její přípravu do konce ale bylo náročné. „Vytvořit vzdělávací hru je monstrózní projekt. Potřebujete rozhodnout, o čem bude, navrhnout herní mechaniky a pravidla, která budou hráče bavit, a taky je třeba moře času a energie,“ popisuje tvorbu Soňa.
Hra se skládá ze sedmnácti kategorií. Každou z nich tvoří sada karet s otázkami a odpověďmi. Hra navíc obsahuje speciální karty osobností a převratných objevů a vynálezů, které významně ovlivnily vývoj oboru, nebo změnily význam informací ve společnosti. Sady otázek a jejich odpovědi studenti konzultovali s odborníky.
BlackBox se už ode dneška prodává a Soňa a její kolegové doufají, že hra studentům pomůže při učení se na zkoušky. Kartičky se dají použít i jednoduše k opakování a drilování pojmů.
„Kategorie se překrývají s povinnými předměty na našem oboru. Třeba před zkouškou z informačního managementu si student vezme kategorii Informační management a může drilovat všechny pojmy až k dokonalosti,“ vyzdvihuje Soňa jeden z benefitů hry a hned dodává další - studenti mohou hru hrát spolu. „Spousta mých spolužáků se nejraději učí ve skupince. Takhle můžou spojit příjemné s užitečným – společně se naučit na zkoušku a ještě si k tomu i zahrát,“ doplňuje.
S podobným projektem přišli už dříve studenti archeologie, kteří zase vytvořili populárně-naučnou karetní hru Impact.