Přejít na hlavní obsah

Den učitelů: Kdo jsou nejlepší pedagogové na Muni?

Ke dni vyzdvihujícímu odkaz Jana Ámose Komenského připomínáme držitele ceny rektora pro vynikající pedagogy ze všech fakult.

Loňští vítězové ceny rektora pro vynikající pedagogy: Stanislav Balík, Markéta Munzarová a Jan Strejček.

Základem každé dobré školy jsou kvalitní učitelé. Ty nejlepší ze svých řad už čtyři roky oceňuje Masarykova univerzita cenou rektora. Významnou roli přitom hraje i hlasování studentů.

Ke Dni učitelů, který připadá na 28. března a připomíná odkaz Jana Ámose Komenského, proto vyzdvihujeme devět pedagogů Muni, kteří jsou zatím posledními držiteli ocenění na své fakultě (mezititulky fungují jako odkazy na celé články). 

Letošní hlasování o vynikajících pedagozích Masarykovy univerzity začne v Informačním systému MU už 3. dubna. Pravidla a podrobnosti najdete ZDE.

Přírodovědecká fakulty: Markéta Munzarová – V kampusu mám přenosnou tabuli
Jako záskok musela Markéta Munzarová původně postupovat podle prezentací předešlého kolegy, postupně ale přešla na vlastní styl výuky. Na první pohled se zdá, že jde proti moderním trendům, hlavní roli v něm totiž hraje tabule a barevné fixy. „Prezentace používám jen v omezené míře, většinou jsou na nich jednoduché grafy a někde tím nahrazuji malé plochy tabule a šetřím čas. Vzorce ale vždy píšu ručně,“ přibližuje své přednášky pedagožka.

Filozofická fakulta: Petr Osolsobě – Svoboda je šance i závazek
„Dávám příležitost, aby se posluchači vyhraňovali a zaujímali rozumná stanoviska, třeba opačná, než jsou ta, která předkládám, ale souvisle vyargumentovaná. Tak společně podstupujeme edukativní riziko, s jehož vyloučením by humanitní vzdělání zůstávalo jen pedantským papouškováním nikdy nedospělých dětí,“ říká Petr Osolsobě ze semináře estetiky.

Lenka Dobešová.

Právnická fakulta: Lenka Dobešová – Mám ráda jasná pravidla
Lenka Dobešová z katedry občanského práva tvrdí, že pedagog přistupuje stejně k tříletému dítěti i k vysokoškolskému studentovi. „I dospělý člověk ocení určitý systém, jistotu. Proto mám ve výuce ráda pevné body a jasná pravidla, o která se mohou studenti opřít, a je jim jasné, co od nich očekávám. Zároveň musím být přísná i sama na sebe a dodržovat, co slíbím,“ přibližuje své hlavní zásady pedagogické práce.

Lékařská fakulta: Jiří Dostál – Materiály pro výuku si chystám i o víkendech
„Biochemie je nesmírně složitá disciplína, vždyť lidské tělo je složité samo o sobě. Dodnes nerozumíme tomu, proč se některé věci dějí. Pro studenty je předmět těžký a hodně se ho obávají. Proto je pro mě překvapení, že jsem získal Cenu rektora Masarykovy univerzity pro vynikající pedagogy. Udělalo mi to velkou radost,“ říká potěšeně Jiří Dostál z biochemického ústavu.

Jiří Poláček.

Pedagogická fakulta: Jiří Poláček – Dobrý učitel se studentům dokáže otevřít
Pro Jiřího Poláčka jsou důležité zejména dobré vztahy s vysokoškoláky. Ty se podle jeho slov mezi pedagogy a studenty od jeho mladých let nijak razantně nezměnily, i když by se to tak mohlo zdát. „Vždy tady byli a jsou učitelé, kteří se studentům dokáží otevřít, ale také ti, kteří zůstávají chladní a zachovávají si odstup. Moderní způsob výuky na tom nic nezměnil, vždy to závisí na člověku,“ myslí si pedagog z katedry českého jazyka a literatury. 

Fakulta informatiky: Jan Strejček – Studenti poznají, když se dobře připravíte
„Důležité nejen pro posluchače, ale i pro vyučující je, aby hodiny nebyly nudné, a tak se je snažím zpestřit. Někdy se se studenty na cvičeních třeba vsadím, že v příkladu budou mít chybu. Letos jsem v rámci debaty o pozitivní a negativní motivaci na jednom cvičení vytáhl z rukávu jezdecký bičík,“ dává Jan Strejček k dobru historku z výuky.

Michal Kvasnička.

Ekonomicko-správní fakulta: Michal Kvasnička – Ideální je látku vysvětlit a udělat experiment
„Na přednáškách se snažím každou věc vysvětlit tak, aby jí studenti skutečně rozuměli. Snažím se také, aby měli k dispozici příklady a data. Děláme proto experimenty. Důležitá jsou také cvičení, kde mají studenti možnost látku s někým probrat,“ popsal svůj přístup Michal Kvasnička z katedry ekonomie.

Fakulta sociálních studií: Stanislav Balík – Na dobrou přednášku prezentaci nepotřebuju
„Opírám se trochu i o zkušenosti zakladatele fakulty profesora Možného, který chtěl svého času přednášet v místnostech jen se židlemi a bez stolů, aby si nemohli studenti ani zapisovat a soustředili se jen na to, co říká. Sám mám pocit, že toho po posluchačích chceme moc najednou, takže jsem někdy radši, když jen poslouchají a reagují na to, co říkám,“ popisuje svou metody výuky Balík.

Jan Cacek.

Fakulta sportovních studií: Jan Cacek – Přednášky jsou pro mě jako droga
„Nestavím se do pozice nějakého drába, který třídí zrno od plev. Ve studentech se snažím najít to dobré a nehledám skulinky v jejich znalostech, abych se ptal na malichernosti, které pro ně v životě stejně nebudou důležité,“ vysvětluje svou strategii Jan Cacek z katedry atletiky, plavání a sportů v přírodě.

Hlavní novinky