Přejít na hlavní obsah

Co si myslí kandidáti na rektora o sestavování rozpočtu

Seznam článků



Image
Ivan Holoubek, ředitel Centra pro výzkum toxických látek v prostředí Masarykovy univerzity


Jak byste se postavil k nastavení pravidel pro sestavování rozpočtu MU na další roky?

Diskuse kolem rozpočtových pravidel je každoroční, dlouhodobá, nikdy nekončící a nikdy neuspokojující všechny zúčastněné. Proto nechci hájit zájmy té či oné fakulty, ale přispět k tomu, aby kolem sestavování pravidel každoročně proběhla diskuse a nezůstával u zúčastněných nepříjemný pocit z nastavení pravidel, rozhodovacího postupu a výsledku

Kandidát, který přichází z řad pracovníků MU mimo stávající management MU, může udělat jediné – provést po nástupu do funkce zhodnocení a audit finančních mechanismů na MU včetně tolik diskutovaných „centrálních“ odvodů, audit personální, audit systému řízení, využití prostorů a efektivity činnosti.


Vycházím z přesvědčení, že rozpočtová pravidla a centrální finanční odvody na MU musí být maximálně jednoduché, transparentní, srozumitelné a musí se stejně vztahovat na všechna hospodářská střediska (HS), nejen na fakulty.


To souvisí s tím, jak je činnost centra efektivní. Jsem přesvědčen, že tomu velmi napomůže decentralizovaný přístup, posilující roli fakult a všech základních jednotek tvořících pedagogický a vědecký výkon. K tomu je například nezbytné otočit stávající stav – centru vymýšlí a plánuje, fakulty jsou nuceny financovat a pak realizovat – na stav opačný – fakulty něco potřebují a je efektivnější realizovat společně centrálně, pak se dohodnou na spolufinancování a realizují společně s využitím dobrých zkušeností na obou úrovních. To přispěje k eliminaci problémů ve vzájemných vztazích.


Posoudíme-li pečlivě financování centrálních aktivit MU zejména z pohledu jejich nutnosti a vhodnosti pro centralizaci a stanovíme-li jasně a průhledně objem prostředků, které je třeba centralizovat, velmi prospějeme vnitřnímu chodu univerzity.


Řešením je oddělený výpočet odvodů ze čtyř typů finančních zdrojů, který bude odrážet skutečné náklady centra, „služby“ centra, které pro tyto činnosti poskytuje, a přiměřený „zisk“. Přechod není samozřejmě možný ani nutný skokově, ale měl by být jasný cílový stav.  V principu by měly finance končit tam, kde byly skutečně vydělány tj. na katedrách, ústavech, centrech a klinikách. Sestavování rozpočtu by mělo být motivační, každé HS musí předem jasně vědět, kolik mu která činnost přinese. Výnos fakult i dalších HS, je dán tím, kolik zdrojů přinese HS z vnějších zdrojů. Vnitřní přerozdělování výnosů mezi HS by mělo probíhat jen v minimální míře a jen v odůvodněných případech, jako je podpora některých činností, na kterých bude celouniverzitní shoda.

Hlavní novinky