Přejít na hlavní obsah

Pošlete vzkaz budoucím generacím studentů

Na Filozofické fakultě MU se chystají do nové budovy uložit časovou schránku. Otevře se až za 100 let.

Během rekonstrukce Filozofické fakulty MU bude v budově D uložena časová schránka, do níž může přispět jakýkoliv student či akademik. Jedinou podmínkou přijetí vzkazu budoucím generacím je naplnění možná trošku netradičního tématu – totiž jak by mohla vypadat filozofická fakulta za 100 let, a to od formy výuky až po její prostory.

Není to první schránka, která bude ve zdech fakulty uložena. V roce 2013 se tak stalo pod patronátem tehdejšího děkana, profesora filozofie Josefa Kroba. „Původně to asi bývala taková malá vzpoura proti času, vzkaz do budoucnosti o době a lidech spjatých s jedním konkrétním místem, mnohdy svědectví o každodennosti,“ vzpomíná akademik, jenž iniciuje rovněž výzvu ohledně aktuální časové schránky.

Pro druhou etapu se s kolegy rozhodli, že vyzkouší tentokrát jiný typ obsahu, který ve standardních archivech rozhodně nenajdete. „Sto let se přímo nabízí. Stoleté výročí Masarykovy univerzity a filozofické fakulty se blíží. Téměř před sto lety fakulta vznikala a snaha představit si, co by asi tak její zakladatelé řekli na její dnešní stav, jak moc se shoduje s jejich vizemi, se přirozeně transformovala v otázku, jak by mohlo vypadat fakulta ode dneška za dalších sto let,“ vysvětluje profesor s tím, že prognózy mohou být sice úsměvné, nicméně základní model učitel-prameny-student se ani za minulých 100 let příliš nezměnil.

Podle Kroba je tak na základě znalosti minulých staletí možné předpokládat, že změny nebudou nijak revoluční, pokud se člověk bude stále schopen umět učit, specializovat se a orientovat se v názorech. Otázkou samozřejmě zůstává, jak do celého procesu zasáhnou nové technologie.

„Představy, jaká bude věda a vzdělávání za sto let, mohou být dobrým vhledem do způsobu uvažování současnosti. Co kdo považuje za určující v té které oblasti? Považujeme technologie opravdu za tak mocné, že by mohly změnit dosavadní model učitel-student, nebo jsou naše představy například o umělé inteligenci stejně naivní jako představy učenců 17. století o mechanické bytosti? Do jakých detailů má vůbec smysl v předpovědích jít, když mnohdy vidíme, že studenti nacházejí uplatnění v oborech, které neexistovaly v době, kdy skládali přijímací zkoušku?“ ptá se profesor.

Zapojit se může kdokoliv z akademické obce od studentů, přes pedagogy po absolventy. „První vlnu sběrů textů bychom rádi uzavřeli v Týdnu humanitních věd, tj. k 17. listopadu,“ upozorňuje filozof a vyzývá: „Pište, své vize, představy, vzkazy budoucím generacím posílejte na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..“

Hlavní novinky